”Är du i näringslivet ska du bidra med lönsamma innovationer”. Det säger Bonas vd Kerstin Lindell. Hur man lyckas med det tog ekonomi- och hållbarhetsjournalisten Thomas Frostberg på sig att reda ut i ett möte arrangerat av The Bridge Forum.
Samtalet kom att handla om lagstiftning, vikten av internkommunikation, om hur regionens näringsliv kan dra nytta av ESS – och om varför det finns nödpass på Lindells kontor.
Inne i Studio, Malmö, erbjöds på tisdagsmorgonen ett alternativ till de kalla oktobervindarna utanför: berättelsen om den förändringsvind som Kerstin Lindell öppnade dörren för när hon tog över som vd för Bona.
I den fjärde upplagan av The Bridge Interview möttes först Kajsa Bengtson, investeringsbolaget Olsson Groth Invest, och Anna Stenstam, vd på CR Competens som sysslar med uppdragsforskning åt kemi- och läkemedelsföretag.
– Ni har från era olika perspektiv försökt driva innovation, konstaterade Frostberg.
– Innovation är väl inte det svåra, utan att implementera är det jätte-jätte-jättesvåra, sa Anna Stenstam.
Hon fick medhåll från Kajsa Bengtson.
– Innovationer är ingen ”rocket science”, det kommer fram idéer hela tiden. Men förändringen i stora företag – det är utmaningen.
Morgonens huvudnummer – Bonas vd Kerstin Lindell – har lyckats med just det.
Bona grundades 1919 i Malmö i en kaffeaffär där man sålde bonvax och kaffe. Vaxet blev en succé och man började tillverka eget. I dag gör bolaget ett flertal olika produkter för trägolv. De består av 17 dotterbolag och 70 distributörer. I år passerar de 2,5 miljarder i omsättning.
– Kerstin slår lite av ett rekord, för blocket tog liksom slut, sa Frostberg och visade upp en fullklottrad mindmap med frågor.
På scenens whiteboard fyllde han sedan på med önskemål om samtalspunkter från publiken, bland annat ”hållbarhet och vinst” och ”unga, kompetens och karriär”.
Vad tror du är det som gör att Bona har lyckats så bra på en global marknad?
…. Klicka här för att läsa hela artikeln på The Bridge Forums hemsida.