Hur blir man årets tidskrift?
Ett svar är: genom att våga tänka nytt när det gäller samarbete.
Många bolag är fast i gamla tankar när det gäller synlighet, sponsring och samarbeten. Ett vanligt krav för olika former av event är att ett samarbete ska gå ut på att bolagets logga ska vara synligt på plats, i form av beachflaggor eller vimplar.
Egmont tänkte annorlunda. Inför README 2016 kom vi överens om att istället samarbeta med innehållet och att bolaget skulle engagera sig i detta.
Konferensen hade fakta och källkritik som tema och Bamseredaktionen och vi spånade fram en idé om att använda publiken och talarna till att skapa grunden för ett Bamsenummer om källkritik på internet – under konferensen.
Numret kom ut, slog världen med häpnad och nyligen vann Bamse också priset Årets tidskrift.
Och vi på Altitude Meetings, som driver README på eget initiativ för att vi vill förändra, är så glada. För vi vet att någonstans där ute har vi, README och Egmont gjort skillnad för barn som fått tidningen i handen.
Men den här historien berättar också något om hur man kan (och bör) tänka när det gäller samarbete och synlighet. Gå in i projekt som delar din värdegrund och gå in med riktigt engagemang. Det kommer att vara värt det.