#iställetföralmedalen – Mobilitet och hållbara material

Dag tre startade med att att vi gjorde ännu en morgonutflykt till andra delar av landet. Första dagen var vi i högst upp, i Haparanda, andra längts ned, i Malmö, och idag landade vi mitt i Sverige – i Östersund, där kommunfullmäktiges ordförande Bosse Svensson berättade om sina visioner inför framtiden.
Bosse Svensson pratade också en hel del om den närhet till medborgarna som en kommunpolitiker har och gav en målande beskrivning av Östersunds ambitioner framåt – att vara ett skyltfönster för hjärta och tolerans mot omvärlden, där hållbarhetsperspektivet ständigt är närvarande.

Vi fick också en inblick i Östersunds problem, där ambitionerna att gå mot hållbarhet och fossilfrihet krockar när staten inte levererar. Exempelvis när järnvägen inte klarar av att flytta godstrafiken till rälsburna transporter. Det går färre tåg till Stockholm idag än för fem år sedan.
Bosse Svensson tog upp om Green Flyway  – ett projekt som handlar om att skapa eldrivet regionalflyg.
– Vi vill bli en testarena för detta i Sverige.
Bosse Svensson berättade också att han hade följt #iställetföralmedalen under veckan och att han tyckte om vårt program, vilket så klart var väldigt roligt att höra. Se inslaget här!

Du ser alla våra inspelningar från onsdagens sessioner om Mobilitet och Hållbara material här
Du hittar vårt fotoalbum med bilder från dagen här.

Några av de saker vi tog med oss från dagen är: 

Mobilitet
• När man frågar cyklister i Europa, visar det sig att rädslan för att skada sig håller borta allt för många från att använda cykeln.(Städerna behöver förändras! Så gör vi rum för människor, cyklister och liv! Se här.)
• Bostadsrättsföreningen är en väldig kraft för att komma vidare med hållbarhetsarbetet och det är lönsamt att vara klimatsmart. Certifiering kan absolut vara ett verktyg för att snabbare gå mot hållbara stadsdelar.
(Hur skapar vi den hållbara stadsdelen? Se här.)
• Halland måste med i Greater Copenhagen.
(Samarbete över gränserna – varför behövs det? Se här.)
• Om 30 år är det 50 000 skåningar som arbetar i Köpenhamn.
(Lansering av Metroklubben – Se här.)
Köpenhamnsmetron är absolut nödvändig för att vi ska få en regional arbetsmarknad
(Öresundsbron 20 år – vad krävs nu? Se här.)

Hållbara material
• En femtedel av det som läggs på återvinningsstationerna har ett ekonomiskt värde. Vi behöver få in ett annat konsumtionsbeteende. (Slit och släng eller återbruk? Se här.)
• Myndigheters oberoende och kompetens är avgörande för att säkerställa en hållbar produktion av vår viktigaste förnyelsebara råvara – skogen. Skogsnäringen vill återupprätta respekten för förvaltningslagen och de demokratiskt fattade besluten, Samtidigt vill man belysa problematiken med att myndigheter utvecklar mål och policies vid sidan av politiken.
(Hur säkerställer vi kompetens och oberoende hos våra myndigheter? Se här.)