4 tips för roligare och bättre kickoff-möten!

Början på en ny termin innebär kickoff-tider för de flesta företag. 
Men hur gör man interna kickoff-möten både roliga och givande?
Här är fyra tips från oss som vi själva testade för några veckor sedan! 

1. Keep / Remove / Improve 

Alla i gruppen berättar något både från jobblivet och från det personliga som de vill behålla, ta bort och förbättra. Ge alla en stunds betänketid och gå sedan varvet runt under trevliga former – gärna under en middag.
– Jag tyckte att det här var en bra övning eftersom den fick mig att reflektera lite djupare över både arbetslivet och det privata, vad jag vill ha mer av och mindre av i mitt liv, säger Sofie Gudmundsson (trea från höger på bilden).
– Det är nyttigt att få en sådan tankeställare inför ett nytt år!

2. Workhack!

Gå samman två och två och berätta om ett struktur/stress-problem ni har i ert dagliga arbete – och försök sedan hitta lösningar. Berätta om problemet och lösningen för de andra när alla grupper är klara. Fortsätt sedan att bygga en kultur där ni hjälper varandra med smarta tips för att få mer saker gjorda på jobbet. Men dela också med er av svårigheter i er vardag så att ni förstår varandras situationer bättre. Arbeta på ett sätt ni mår bra av!

– Jag gillade workhackövningen eftersom jag fick tips direkt av mina kollegor, säger Calle Håkansson (till vänster på bilden).

– Det är en enkel och effektiv metod, där du också kan använda dina kollegor för att följa upp och få återkoppling vid senare tillfälle.

3. Misstag! 

Misstag är det vi lär oss mest av – ändå vågar vi sällan prata öppet om dem.
Alltså: samla teamet, ge alla lite betänketid och gå sedan varvet runt och berätta om tre av dina riktigt stora misstag under ditt arbetsliv och vad du lärde dig av dem. Var inte dömande. Det är ingen skamvrå. Och det behöver inte vara från ditt nuvarande jobb. Men våga berätta!
Vi förfasades och skrattade så vi grät när vi gjorde det.

Och lärde oss massor av varandra!
– Jag tyckte om övningen eftersom jag normalt funderar över mina egna misstag, men det är ju väldigt sällan jag berättar om dem för andra, säger Jonas Klevhag (i mitten på bilden).
– Det var svårt, men berättelserna om misstagen fick ändå ett slags ny och annorlunda skärpa när alla fick höra om dem.

4. Pitcha idéer!

Gör en workshop där ni först kommer fram till vilka olika styrkor ni har för en av era verksamheter.

Ta sedan fram en lista på tänkbara kunder. Gå samman två och två, para ihop kund med styrka och hitta på en idé eller nytt koncept som förenar dessa två till ett bra erbjudande. Pitcha sedan idén framför alla.

– Övningen fick mig att tänka i helt nya banor kring hur man kan utnyttja verksamhetens styrkor och att vissa styrkor bör lyftas fram lite extra beroende på kund. Det var också intressant att reflektera över vilka egenskaper som olika kundgrupper kan tänkas värdesätta mest – oavsett om det handlar om service, flexibilitet, närhet eller miljö, säger My Koskinen (till höger i bilden).