The Bridge Summit 2020: Impact Now!

The Bridge Summit

Vi är tillbaka!

7-8 oktober 2020 arrangeras den fjärde The Bridge Summit, denna gång på Medicon Village i Lund, Sverige.

The Bridge Summit handlar om gå från snack till handling, it’s all about “Impact Now!“. Två dagar fyllda med inspirerande toppföreläsare där vi tillsammans hittar lösningar på riktiga utmaningar.

Biljetter kommer finnas tillgängliga i januari. Följ “The Bridge Forum” på Facebook och LinkedIn för att ta del av mer information!

 

 

Impact Startup – ansök före 16 november!


Driver du ett företag som skapar positiv impact för individer, samhället eller vår planet?
Känner du att du vill växla upp, skapa bättre resultat och få tillgång till finansiering och investeringar?
Sök till vårt acceleratorprogram Impact Startup och ta din verksamhet till nästa nivå!

Programmet går från januari till juni 2020 i Malmö och Stockholm.

Läs mer och ansök före 16 november!

PS/ Hjälp oss gärna sprida informationen till personer och bolag som borde vara intresserade:)

Altitude + Stadshallen = sant!

Oj vilken rolig nyhet! Ikväll beslutade Lunds kommunstyrelse att teckna avtal med oss om att driva och utveckla Lunds Stadshall!

Vi är otroligt glada och stolta över att få lov att vara med och skapa innehåll i den nya Stadshallen.

Vi har väldigt många idéer, men viktigast för oss är att få en Stadshall som är öppen, levande, full av kultur och som är till för alla Lundabor. Vi tror starkt på kombinationen av fördjupande samtal kunskapsspridning och humor.

Saker vi undersöker just nu är möjligheterna att driva en öppen poddstudio, hålla författarsamtal, arrangera konstutställningar och debattkvällar. Men Stadshallen kommer också att vara möjlig att boka för vanliga konferenser och möten.  

Vi driver detta för att vi vet att vi kan skapa en meningsfull plats. Men vi vill göra det MED folk, med alla Lunds kulturaktörer. Vår grej är ju samarbete – och det är just samarbeten som vi kommer att söka nu.
Läs mer i Sydsvenskan!

Foto: Aiert Buruaga, CC BY SA 2.0

 

 

 

Vi startar accelerator för impact-bolag!

Har du en lösning på en samhällsutmaning?
Skulle ditt bolag kunna göra skillnad på riktigt om det bara nådde sin fulla potential?
Då är vårt acceleratorprogram något för dig!

Impact Startup Sweden är en accelerator för bolag som befinner sig i en utvecklingsfas – och vars verksamhet gör skillnad i samhället.
Som accelerator hjälper vi dessa bolag att växa genom att se till att de blir investeringsbara, skalbara, samt ekonomiskt, socialt och klimatmässigt hållbara.
Vi gör det genom ett sex månader långt acceleratorprogram, där deltagarna får hjälp med affärsmodeller, strategier för uppväxling och finansieringssökande.

Den modell vi använder oss av föddes i Danmark, utvecklades i Norge och rullas nu ut i alla nordiska länder. Det svenska programmet går till början i Malmö och Stockholm.
Målet är att Norden ska bli världens starkaste impact-startup-miljö. En miljö där sociala entreprenörer får hjälp att utveckla sina affärsmodeller, får tillgång till tillväxtkapital och råd från investerare.

Vi hjälper dig med:
– Affärsutveckling. Du får 100 timmar med en egen affärscoach.
– Praktiskt arbete. Vi hjälper dig att sätta dina planer i verket och stöttar dig i tekniska, strategiska och finansiella frågor.
– Affärsutveckling. Vi hjälper dig ta fram en hållbar affärsplan.
– Impact Management. Du får tillgång till väl beprövade impact management-modeller och vi hjälper dig att mäta dina resultat på rätt sätt.
– Kunskap. Du får en djupare kunskap om hur välfärdssystemen fungerar och hur man som bolag bäst arbetar med den offentliga sektorn.
– Nätverk. Vi har ett fantastiskt nätverk och kopplar samman dig med den kompetens du behöver.
– Investerare. Vi har ett nordiskt nätverk av impact-investerare som vi kan koppla samman dig med. Och på vägen har vi gjort ditt bolag investeringsbart och mer attraktivt för investerare.

Vårens program börjar i januari 2020 och är kostnadsfritt. Ansökan öppnar måndag 16 september. Ansök före den 1 november 2019. Programmet avslutas med att deltagarna får pitcha framför potentiella kunder och investerare.
Ansökan och mer information här!

Impact Startup Sweden drivs av Prosper Impact Consulting och Altitude Meetings.
Samarbetspartners i Norden: Ferd Sosiale Entreprenører (Norge), Den Sociale Kapitalfond (Danmark), Sitra (Finland).

Kontakt:
Yasemin Arhan Modéer, vd Altitude Meetings: +46 70 992 80 48
Jenny Carenco, vd Prosper: +46 70 637 76 36

Share & Care – 29 augusti!

Äntligen är hösten här! Vi har väntat hela sommaren på att få dra igång vårt nya koncept – Share & Care by Altitude Meetings.
Share & Care är en serie spännande och kostnadsfria föreläsningar i Malmös coolaste konferenslokaler – STUDIO Meetingpoint – där vi delar med oss av vår kunskap.

Vi på Altitude Meetings driver ett flertal egna konferenser och återkommande möten. Vi sköter dagligen logistiken för mängder av kunder på STUDIO Meetingpoint. Men vi jobbar också själva som talare och moderatorer. Det gör att vi har en unik förståelse för vad som krävs för ett lyckat arrangemang. Vi är proffs på innehåll och det skiljer oss från andra arrangörer och konferensanläggningar.

Den 29 augusti bjuder vi in till vår första Share & Care by Altitude Meetings, där du får träffa Yasemin Arhan Modéer, grundare och vd på Altitude Meetings. Och då är det just innehållet till möten som står i fokus.
För hur formar, skapar och producerar man innehåll till möten som är kreativt och skiljer sig från mängden? Och vad är viktigast för att skapa ett oförglömligt arrangemang?
Vi vet, och delar gärna vår kunskap med dig!

På plats träffar ni även Lokal 17 Pembert & Gustafsson som kommer att bjuda på en fantastisk mingelfrukost. Dessutom fixar teknik- och scenografiexperterna Tune AB en magiskt cool inramning av arrangemanget som du säkerligen kommer bli inspirerad av.

Varmt välkommen – och glöm inte att anmäla dig och dina kollegor i länken!

Vad: Share & Care #1: Så skapar du ett lyckat arrangemang!
Plats: STUDIO Meetingpoint, Blackbox
Tid: 29 augusti, kl 8:30-9:30
Anmäl dig här!

Anders Mildner på topp-100-listan!

I veckan presenterade Eventeffect sin lista över Sveriges 100 mest populära föreläsare. Och vi är naturligtvis superglada över att Altitude Meetings Anders Mildner är med!

Just nu föreläser Anders om:

• Vad som händer i ett samhälle som utmanas av populism, främlingsfientlighet, desinformation och propaganda – och vilken roll våra digitala verktyg spelar i utvecklingen.
• Hur man blir en bättre talare.
• Hur man leder workshops på ett bra sätt.
• Hur man arbetar effektivt och får mer saker gjort på jobbet (tillsammans med Anders Thoresson)

Hör gärna av er till oss, så berättar vi mer om Anders föreläsningar eller om den talarcoaching som han och Anna Braun leder. Maila anders@altitudemeetings.se.

Altitude Academy – Ansökan för hösten öppen!

Under ett år har vi drivit Altitude Academy – en kostnadsfri ledarskapsutbildning för unga som vill förändra samhället till det bättre.
Och det har varit så roligt!
Vi på Altitude Meetings ser oss själva som ett hjärtedrivet bolag. Vi har en stor konsultverksamhet som är väldigt betydelsefull och givande, men vi satsar också egna resurser på samhällsrelaterade projekt som vi själva tycker är viktiga. Det betyder att vi gärna engagerar oss i frågor som rör hållbarhet, demokrati och integration.
Genom att skapa möten mellan människor som leder till konkreta saker, kan vi bidra till förändring.
Och vill man åstadkomma en varaktig förändring måste man självklart inkludera dagens unga, hela tiden, överallt.
Det var i sådana här tankar som idén om Altitude Academy föddes.
Vi tänkte: vad skulle hända om vi samlade ett gäng begåvade unga människor som också brann för att göra samhället bättre – och lärde dem så mycket som möjligt om ledarskap, förändringsarbete och samtidskunskap? Så att inte de behöver göra samma misstag som vi har gjort längs med våra livsresor?
 
Vi startade alltså vår egen ledarskapsutbildning. Sedan september 2018 har vi träffat våra adepter en gång i månaden.
Med hjälp av världens bästa gästföreläsare har vi bland annat haft djuplodande diskussioner om ledarskap, politik, omvärldsbevakning, härskartekniker, mediekunskap, hållbarhet och nätverkande.
Här vill vi gärna stanna upp och högljutt, länge och ihärdigt applådera Linus Zackrisson, Katarina Billing, Thomas Frostberg, Axel Hallberg, Sofia Nerbrand, Martina Jarminder, Pontus Bodelsson, Anna Werntoft, Anders Thoresson och Mattias Goldmann, som alla frikostigt bjudit på både sin tid och sin kunskap – oj vad vi alla har lärt oss mycket av er!
 
Samtidigt har vi inför varje träff haft en fördjupande kunskaps- och kulturuppgift för att bredda förståelsen för ämnet vi pratat om.
Vi har lyssnat på skivor tillsammans; läst rapporter, guider, debattsamlingar och fackböcker; testat våra gränser för hur mycket vi vågar mingla med främlingar – och sett hur vår världsbild förändrats av att läsa precis ALLT som står i en dagstidning under en vecka.
Och mycket annat! Vi har erbjudit adepterna fri tillgång till alla våra egna möten och konferenser och fått fribiljetter eller specialerbjudanden från andra (stort tack till bland annat The Conference och Internetdagarna!).
Efter varje träff har adepterna gått till lokal och haft en egen AW. Och nu kommer de alldeles snart att vara den första kullen som ingår i vårt Altitude Academy Alumni-nätverk – och som då får sammanstråla med de nya adepterna, under de nya AW-träffarna. För i september kör vi igång igen!
 
VI ÖPPNAR ANSÖKNINGEN TILL HÖSTENS ALTITUDE ACADEMY IDAG.
Känner du någon som du tror skulle vara intresserad?
Vi blir superglada för all hjälp vi kan få att sprida informationen i vida kretsar – för vi vill gärna också nå ut till personer som normalt inte kommer i kontakt med nätverk av den här sorten.
 
Vi söker dig som är under 30 år och som är samhällsengagerad.
Vi söker särskilt efter personer som engagerar sig i hållbarhetsutmaningar, demokratifrågor eller mångfalds- och rättvisefrågor.
Läs mer om hur man ansöker här
 
Altitude Academy är kostnadsfritt tack vare våra samarbetspartners. Vill du bli en av dem?
Under 2018/2019 har vi haft Kungsleden som förnämlig sponsor.
Kungsleden och Sten K Johnsons Stiftelse stöttar Altitude Academy under 2019/2020.
Vi söker efter fler samarbetspartners.
Maila oss gärna på yasemin@altitudemeetings.se så pratar vi vidare!
Tillsammans kan vi hjälpa morgondagens förändringsledare redan idag!

Bli ihågkommen som talare, del 2

Den andra saken som gör att ditt föredrag stannar kvar i publikens huvuden är att du gör åhörarna inspirerade.
Vi förklarar vad det innebär här!
Slutsatserna bygger på de djupintervjuer och workshops vi gjort med flera hundra deltagare under vår talarcoaching.

Bli ihågkommen som talare, del 1.

Vilka tre saker gör att ett föredrag stannar kvar i publikens huvuden?
Kolla in första delen i vår nya miniserie!
Slutsatserna bygger på de djupintervjuer och workshops vi gjort med flera hundra deltagare under vår talarcoaching. Kontakta oss gärna för vår inspirationsföreläsning eller för att höra med hur vi jobbar med att få dig att nå högre nästa gång det är din tur att hålla en viktig presentation.

 

Bli en bättre talare: vikten att vara (lite) rolig


Talare som får publiken att le når mycket längre än talare som uppfattas som tråkiga.
Men det handlar inte om att du ska bli en komiker eller clown.
Vi förklarar hur det fungerar i videon!

Bli en bättre talare! Ny serie på YouTube!

Vilka är de vanligaste misstagen talare gör?
Vi vet!
Kolla in vår nya serie på YouTube, där vi berättar knepen som snabbt höjer nivån på dina föreläsningar.
Se misstag nummer 1 nedan och följ oss på YouTube här!

Vill du veta mer om vår talarcoaching eller vår omtyckta inspirationsföreläsning? Hör av dig!

Att lyckas med en workshop

I februari har vi workshopmånad i STUDIO Meetingpoint. Men hur lyckas man egentligen med en workshop?
Anders Mildner från Altitude Meetings ger sina bästa tips!

Grundtanken med en workshop är att fler personer kan komma fram till bättre idéer och lösningar än enskilda individer. Gå in i din workshop med en öppenhet inför andras idéer – och en tro på att ni tillsammans kan skapa fantastiskt spännande saker.
En bra workshop kräver en bra workshopledare, som styr gruppen framåt i arbetet. Workshopledarens huvuduppgift är skapa den process ni arbetar efter, samt att hjälpa gruppen genom den. Men också att se till att alla idéer fångas upp och att skapa en trygg, trevlig och kreativ miljö.

Här är tips på en dagordning som fungerar med de flesta processer!

1. Introduktion
Låt workshopledaren och deltagarna (mycket kort) presentera sig själva, så att alla vet vilka alla är och vad de har för kompetenser.

2. Mål
Varför har ni workshopen? Vad är dess mål? Alla deltagare måste förstå målet redan från början – och det är bra om målet är nedskrivet så att det är synligt för alla under hela processen.

3. Agenda
Gå igenom agendan steg för steg. Förklara varför ni gör de olika stegen och hur lång tid som är avsatt till dem och vad den förväntade utkomsten är. Det är superviktigt att en workshop är riktigt, det vill säga att resultaten på något sätt kommer att användas. Här bör du som workshopledare berätta på vilket sätt det sker.

4. Följ processen
Processen bör vara pedagogisk och logisk och varje enskilt steg ska kunna sammanfattas med ett resultat.
Exempel på tre pedagogiska steg med resultat: ”I det första steget kom vi fram till att X var målet. I det andra steget såg vi att Y var nödvändigt för att kunna verkställa målet. Nu ska vi i steg tre se vem eller vilka som vi kan identifiera som Y”.
Skriv upp resultaten på en annan plats så att gruppen hela tiden ser hur arbetet går framåt. Poängtera att det är gruppen som gemensamt kommit fram till resultatet.
Underskatta inte vikten av fika, vatten, bensträckare och kaffepauser för att hålla energin uppe.

5. Resultat och framtid
Gå noggrant igenom vad ni har gjort, från början till slut, och förklara igen att det är hela gruppen som bidragit till resultatet. Berätta vad som kommer att hända nu och hur gruppen kan följa den efterkommande processen. Tacka teamet för deras fantastiska arbete!

Har du fler frågor om hur vi jobbar med workshops?
Kontakta oss ute i STUDIO Meetingpoint på meetingpoint@studiomalmo.com så pratar vi vidare!

4 tips för roligare och bättre kickoff-möten!

Början på en ny termin innebär kickoff-tider för de flesta företag. 
Men hur gör man interna kickoff-möten både roliga och givande?
Här är fyra tips från oss som vi själva testade för några veckor sedan! 

1. Keep / Remove / Improve 

Alla i gruppen berättar något både från jobblivet och från det personliga som de vill behålla, ta bort och förbättra. Ge alla en stunds betänketid och gå sedan varvet runt under trevliga former – gärna under en middag.
– Jag tyckte att det här var en bra övning eftersom den fick mig att reflektera lite djupare över både arbetslivet och det privata, vad jag vill ha mer av och mindre av i mitt liv, säger Sofie Gudmundsson (trea från höger på bilden).
– Det är nyttigt att få en sådan tankeställare inför ett nytt år!

2. Workhack!

Gå samman två och två och berätta om ett struktur/stress-problem ni har i ert dagliga arbete – och försök sedan hitta lösningar. Berätta om problemet och lösningen för de andra när alla grupper är klara. Fortsätt sedan att bygga en kultur där ni hjälper varandra med smarta tips för att få mer saker gjorda på jobbet. Men dela också med er av svårigheter i er vardag så att ni förstår varandras situationer bättre. Arbeta på ett sätt ni mår bra av!

– Jag gillade workhackövningen eftersom jag fick tips direkt av mina kollegor, säger Calle Håkansson (till vänster på bilden).

– Det är en enkel och effektiv metod, där du också kan använda dina kollegor för att följa upp och få återkoppling vid senare tillfälle.

3. Misstag! 

Misstag är det vi lär oss mest av – ändå vågar vi sällan prata öppet om dem.
Alltså: samla teamet, ge alla lite betänketid och gå sedan varvet runt och berätta om tre av dina riktigt stora misstag under ditt arbetsliv och vad du lärde dig av dem. Var inte dömande. Det är ingen skamvrå. Och det behöver inte vara från ditt nuvarande jobb. Men våga berätta!
Vi förfasades och skrattade så vi grät när vi gjorde det.

Och lärde oss massor av varandra!
– Jag tyckte om övningen eftersom jag normalt funderar över mina egna misstag, men det är ju väldigt sällan jag berättar om dem för andra, säger Jonas Klevhag (i mitten på bilden).
– Det var svårt, men berättelserna om misstagen fick ändå ett slags ny och annorlunda skärpa när alla fick höra om dem.

4. Pitcha idéer!

Gör en workshop där ni först kommer fram till vilka olika styrkor ni har för en av era verksamheter.

Ta sedan fram en lista på tänkbara kunder. Gå samman två och två, para ihop kund med styrka och hitta på en idé eller nytt koncept som förenar dessa två till ett bra erbjudande. Pitcha sedan idén framför alla.

– Övningen fick mig att tänka i helt nya banor kring hur man kan utnyttja verksamhetens styrkor och att vissa styrkor bör lyftas fram lite extra beroende på kund. Det var också intressant att reflektera över vilka egenskaper som olika kundgrupper kan tänkas värdesätta mest – oavsett om det handlar om service, flexibilitet, närhet eller miljö, säger My Koskinen (till höger i bilden).

Bli en bättre talare

Vi har gett ut en bok!
I ”How to Become a Better Speaker – Tips & Tricks from true professionals” har vi samlat alla våra tips om hur du blir en bättre talare och snabbt får dina föredrag och presentationer att bli professionella.
Vi vet att alla kan bli bra talare – men att det behövs lite hjälp på traven.
Lär dig hur du fångar en publik och hur du får fram ditt budskap.
Lär dig hur du berättar en historia, hur du bäst strukturerar ditt föredrag – och vad du bör undvika att göra.
Boken innehåller också insiktsfull branschkunskap om vad publiken tycker om (och vad den hatar) och hur du skapar riktigt bra Powerpoint/Keynote-presentationer.
Och massor av annat!
”How to Become a Better Speaker” kostar 150 kronor och säljs av oss på STUDIO Meetingpoint. Den används som handbok under våra talarcoaching-utbildningar.

Kontakta oss gärna om du vill veta mer om vår talarcoaching eller om du vill boka inspirationsföreläsningen om hur du blir en bättre talare!  Maila calle@altitudemeetings.se!

5 utmaningar för demokratin

Under snart två år har jag, Anders Mildner, och mina kolleger på Altitude Meetings hållit föreläsningar, suttit i paneler samt deltagit i poddar, intervjuer och seminarier om fakta, populism, kunskapsresistens, fake news och medie- och samhällsutvecklingen.

Under det senaste året har en del tankar har landat kring demokratins utmaningar. För det är just demokratin som riskerar att hotas av utvecklingen. Här är 5 utmaningar för demokratin som jag tror att vi behöver fundera mer över.

Dystopiska bilder har fått ett allt starkare fäste, särskilt i de digitala medieflödena. Det är ett problem. I ett samhälle som präglas av dystopiska bilder känns det ständigt som om kollapsen är nära. Det gör något med oss om vi hamnar där.

Den dystopiska eran – som vi nu riskerar ta ett kliv in i – präglas av något som bäst kan beskrivas som en abstrakt rädsla för saker vi inte kan påverka. Krig, tiotals miljoner flyktingar, terrorister, klimathotet, en allt tokigare Trump och en allt aggressivare Putin är tydliga exempel.

De dystopiska bilderna kan ha grund i verkliga händelser. Men frammanandet av känslan av att vi befinner oss i en kris skapas, förstärks och sprids också strategiskt av människor och grupper som har ett politiskt intresse av att medborgarna blir allt mer rädda.

Spridandet av dystopi och bilderna av att samhället håller på att kollapsa är ett av de tre drag som förenar populister över hela världen (de andra två är dåligt uppträdande och att sätta en “elit” mot ett “äkta folk”). Här ser vi också den strategiska samverkan som vi har all anledning att vara vaksamma inför. I viljan att sprida bilden av kaos, kris och en närstående samhällskollaps, förenas populister globalt och drar nytta av varandras medier. Från ”Last night in Sweden” och amerikanska alt-right-mediers skildringar av Sverige är steget inte långt till europeiska populistiska bilder av utvecklingen eller för den delen rysk desinformation.

När man dessutom lägger till fejkkonton och twitterbotar som pumpar ut information för att förstärka bilden av att det finns ett brett folkligt stöd för åsikterna, börjar det bli rejält svårt att se hur verkligheten egentligen är – något som var tydligt i slutet av valrörelsen, då partier som Allians för Sverige, tack vare digitala framgångar, upplevdes som extremt mycket större än vad de egentligen var.

Utvecklingen riskerar att föra med sig att vi blir allt mer rädda. Och rädda människor går att manipulera. Sjunker tilliten – till myndigheter, experter, politiker och andra människor – får vi dessutom fler konspirationsteorier.

Det finns de som vill att vi ska vara rädda. Av politiska skäl, eftersom det gynnar deras intressen och påverkar deras möjligheter att kräva makt och drastiska åtgärder.

Men mängden rädsla hos medborgarna avgör vilket samhälle vi kommer att kunna skapa imorgon.

Och vilka idéer och vilka innovationer vi har möjlighet att tänka ut.

Rädslan spelar en central roll även här. Rasismen och främlingsfientligheten föröder samhällen. Den förstör människor. Den är i grunden antidemokratisk. Ju mer rasism vi får, desto mindre demokrati har vi.

Motsättningarna i samhället ser ut att öka. Debattklimatet hårdnar och de digitala verktygen radikaliserar åsikter. Bruset är så högt att man måste skrika för att höras, vilket leder till att diskussion som syftar till samförstånd försvinner och ersätts med konflikt.

Alla partier får sina egna Twitter-sluggers och sakta formas en kultur där vi slår istället för att lyssna.

Men hur pratar vi annorlunda med varandra? Var pratar vi annorlunda med varandra?

Komplexiteten i dagens medielandskap är oerhört stor. Vi har ett digitalt klassamhälle. Vem ska förändra det? Var får vi kunskap om hur digitala påverkanskampanjer, virala lögner och botar påverkar oss? Vem ska lära ut detta?

Navigationen i sig träder fram som ett hot mot demokratin, eftersom den är så svår idag. Vi behöver vara informerade medborgare för att kunna fatta rätt beslut. Vi har rätt att få vara informerade medborgare.

Idag pekar navigationsfrågan tillbaka på den enskilde medborgaren med ett väldigt tydligt och stort finger. Men tycker vi verkligen att det fungerar när allt är upp till oss själva?

Att plocka bort samtliga vägskyltar skulle de flesta antagligen tycka var en dum idé. Men hur vi löser navigationsproblematiken i en digital informationsvärld utan att samtidigt skapa en statligt kontrollerad allfartsled är en utmaning som vi behöver fundera betydligt mer över.

Vi ser det redan på biblioteken – där hot och påtryckningar kring inköpen av medier är verklighet. Men kulturinstitutioner som muséer är också drabbade.

Att populismens nästa stora tid handlar om kultur är tämligen självklart. Det saknas inte direkt referenser från länder som Polen och Ungern.

Framåt kan vi förvänta oss att folklore ställas mot urbanitet, “traditionella värderingar” ställas mot uppbrytande av normer, “svenskhet” mot mångkultur, “bevarande” mot ifrågasättande, “svensk kultur” mot global kultur.

Samtidigt som ett krav kommer att vara att resurserna till all kulturverksamhet minskas drastiskt.

Ett demokratiskt samhälle behöver ett levande kulturliv. Det kan skapas på många sätt och statliga, regionala eller kommunala bidrag är inte de enda – och i många fall inte ens de bästa. Men att kulturen nu riskerar att hamna under attack handlar inte om en budgetfråga eller olika synsätt om hur kulturlivet ska finansieras. Det striden handlar om är en ideologisk fråga om ett fritt kulturliv överhuvudtaget ska finnas.

Läs tidigare inlägg om fakta och populism här.
Artikeln är ursprungligen publicerad på Anders Mildners LinkedIn

Skribent: Anders Mildner

The Bridge Interview #4: Bonas vd Kerstin Lindell

”Är du i näringslivet ska du bidra med lönsamma innovationer”. Det säger Bonas vd Kerstin Lindell. Hur man lyckas med det tog ekonomi- och hållbarhetsjournalisten Thomas Frostberg på sig att reda ut i ett möte arrangerat av The Bridge Forum.

Samtalet kom att handla om lagstiftning, vikten av internkommunikation, om hur regionens näringsliv kan dra nytta av ESS – och om varför det finns nödpass på Lindells kontor.

Inne i Studio, Malmö, erbjöds på tisdagsmorgonen ett alternativ till de kalla oktobervindarna utanför: berättelsen om den förändringsvind som Kerstin Lindell öppnade dörren för när hon tog över som vd för Bona.

I den fjärde upplagan av The Bridge Interview möttes först Kajsa Bengtson, investeringsbolaget Olsson Groth Invest, och Anna Stenstam, vd på CR Competens som sysslar med uppdragsforskning åt kemi- och läkemedelsföretag.

– Ni har från era olika perspektiv försökt driva innovation, konstaterade Frostberg.
– Innovation är väl inte det svåra, utan att implementera är det jätte-jätte-jättesvåra, sa Anna Stenstam.
Hon fick medhåll från Kajsa Bengtson.
– Innovationer är ingen ”rocket science”, det kommer fram idéer hela tiden. Men förändringen i stora företag – det är utmaningen.

Kerstin Lindell på The Bridge Interview
Morgonens huvudnummer – Bonas vd Kerstin Lindell – har lyckats med just det.

Bona grundades 1919 i Malmö i en kaffeaffär där man sålde bonvax och kaffe. Vaxet blev en succé och man började tillverka eget. I dag gör bolaget ett flertal olika produkter för trägolv. De består av 17 dotterbolag och 70 distributörer. I år passerar de 2,5 miljarder i omsättning.
– Kerstin slår lite av ett rekord, för blocket tog liksom slut, sa Frostberg och visade upp en fullklottrad mindmap med frågor.
På scenens whiteboard fyllde han sedan på med önskemål om samtalspunkter från publiken, bland annat ”hållbarhet och vinst” och ”unga, kompetens och karriär”.

Vad tror du är det som gör att Bona har lyckats så bra på en global marknad?
…. Klicka här för att läsa hela artikeln på The Bridge Forums hemsida.

Altitude Academy – vi hjälper unga förändra världen

Hur förändrar vi samhället till det bättre?
Vi har identifierat tre sätt: Vi kan bygga nya forum för demokratiska samtal, vi kan påverka makthavare – och vi kan hjälpa dagens unga att få kraften, modet och verktygen att bli morgondagens ledare.
Nu startar vi Altitude Academy – en gratis ledarskapsutbildning och ett supernätverk för unga som vill förändra världen. Vi lär dem allt vi kan under ett år, för att de snabbare ska få verktygen de behöver. 

Samhället står inför en rad stora utmaningar. Några av de saker som oroar oss mest handlar om demokrati, hållbarhet och mångfald.
På Altitude jobbar vi redan med dessa frågor i ganska stor skala.
MEN – vi tror att något av det viktigaste vi kan göra för att förändra samhället till det bättre är att hjälpa dagens engagerade unga med kunskap, nätverk och insikter, så att de inte behöver börja från noll.
Därför startar vi Altitude Academy (här hittar du mer information om hur du söker).

Från och med september 2018 samlar vi 10 lovande yngre personer (mellan 18 och 30) och lär dem allt vi kan. Vi använder vårt nätverk och delar med oss av alla kompetenser som behövs för att deltagarna ska kunna växa.
Vi träffas en gång i månaden under ett år och har som mål att hjälpa deltagarna att bli morgondagens ledare, med kunskap och verktyg nog att uppnå riktig förändring.

Varför gör vi detta?
För att vi tror att vägen till ett bättre samhälle hänger på driftiga unga. Men att de kan behöva lite hjälp på traven. Och att alla vi andra kan göra en skillnad just här.

Läs mer i intervjun i Sydsvenskan.