Anders Mildner på topp-100-listan!

I veckan presenterade Eventeffect sin lista över Sveriges 100 mest populära föreläsare. Och vi är naturligtvis superglada över att Altitude Meetings Anders Mildner är med!

Just nu föreläser Anders om:

• Vad som händer i ett samhälle som utmanas av populism, främlingsfientlighet, desinformation och propaganda – och vilken roll våra digitala verktyg spelar i utvecklingen.
• Hur man blir en bättre talare.
• Hur man leder workshops på ett bra sätt.
• Hur man arbetar effektivt och får mer saker gjort på jobbet (tillsammans med Anders Thoresson)

Hör gärna av er till oss, så berättar vi mer om Anders föreläsningar eller om den talarcoaching som han och Anna Braun leder. Maila anders@altitudemeetings.se.

Altitude Academy – Ansökan för hösten öppen!

Under ett år har vi drivit Altitude Academy – en kostnadsfri ledarskapsutbildning för unga som vill förändra samhället till det bättre.
Och det har varit så roligt!
Vi på Altitude Meetings ser oss själva som ett hjärtedrivet bolag. Vi har en stor konsultverksamhet som är väldigt betydelsefull och givande, men vi satsar också egna resurser på samhällsrelaterade projekt som vi själva tycker är viktiga. Det betyder att vi gärna engagerar oss i frågor som rör hållbarhet, demokrati och integration.
Genom att skapa möten mellan människor som leder till konkreta saker, kan vi bidra till förändring.
Och vill man åstadkomma en varaktig förändring måste man självklart inkludera dagens unga, hela tiden, överallt.
Det var i sådana här tankar som idén om Altitude Academy föddes.
Vi tänkte: vad skulle hända om vi samlade ett gäng begåvade unga människor som också brann för att göra samhället bättre – och lärde dem så mycket som möjligt om ledarskap, förändringsarbete och samtidskunskap? Så att inte de behöver göra samma misstag som vi har gjort längs med våra livsresor?
 
Vi startade alltså vår egen ledarskapsutbildning. Sedan september 2018 har vi träffat våra adepter en gång i månaden.
Med hjälp av världens bästa gästföreläsare har vi bland annat haft djuplodande diskussioner om ledarskap, politik, omvärldsbevakning, härskartekniker, mediekunskap, hållbarhet och nätverkande.
Här vill vi gärna stanna upp och högljutt, länge och ihärdigt applådera Linus Zackrisson, Katarina Billing, Thomas Frostberg, Axel Hallberg, Sofia Nerbrand, Martina Jarminder, Pontus Bodelsson, Anna Werntoft, Anders Thoresson och Mattias Goldmann, som alla frikostigt bjudit på både sin tid och sin kunskap – oj vad vi alla har lärt oss mycket av er!
 
Samtidigt har vi inför varje träff haft en fördjupande kunskaps- och kulturuppgift för att bredda förståelsen för ämnet vi pratat om.
Vi har lyssnat på skivor tillsammans; läst rapporter, guider, debattsamlingar och fackböcker; testat våra gränser för hur mycket vi vågar mingla med främlingar – och sett hur vår världsbild förändrats av att läsa precis ALLT som står i en dagstidning under en vecka.
Och mycket annat! Vi har erbjudit adepterna fri tillgång till alla våra egna möten och konferenser och fått fribiljetter eller specialerbjudanden från andra (stort tack till bland annat The Conference och Internetdagarna!).
Efter varje träff har adepterna gått till lokal och haft en egen AW. Och nu kommer de alldeles snart att vara den första kullen som ingår i vårt Altitude Academy Alumni-nätverk – och som då får sammanstråla med de nya adepterna, under de nya AW-träffarna. För i september kör vi igång igen!
 
VI ÖPPNAR ANSÖKNINGEN TILL HÖSTENS ALTITUDE ACADEMY IDAG.
Känner du någon som du tror skulle vara intresserad?
Vi blir superglada för all hjälp vi kan få att sprida informationen i vida kretsar – för vi vill gärna också nå ut till personer som normalt inte kommer i kontakt med nätverk av den här sorten.
 
Vi söker dig som är under 30 år och som är samhällsengagerad.
Vi söker särskilt efter personer som engagerar sig i hållbarhetsutmaningar, demokratifrågor eller mångfalds- och rättvisefrågor.
Läs mer om hur man ansöker här
 
Altitude Academy är kostnadsfritt tack vare våra samarbetspartners. Vill du bli en av dem?
Under 2018/2019 har vi haft Kungsleden som förnämlig sponsor.
Kungsleden och Sten K Johnsons Stiftelse stöttar Altitude Academy under 2019/2020.
Vi söker efter fler samarbetspartners.
Maila oss gärna på yasemin@altitudemeetings.se så pratar vi vidare!
Tillsammans kan vi hjälpa morgondagens förändringsledare redan idag!

Bli ihågkommen som talare, del 2

Den andra saken som gör att ditt föredrag stannar kvar i publikens huvuden är att du gör åhörarna inspirerade.
Vi förklarar vad det innebär här!
Slutsatserna bygger på de djupintervjuer och workshops vi gjort med flera hundra deltagare under vår talarcoaching.

Bli ihågkommen som talare, del 1.

Vilka tre saker gör att ett föredrag stannar kvar i publikens huvuden?
Kolla in första delen i vår nya miniserie!
Slutsatserna bygger på de djupintervjuer och workshops vi gjort med flera hundra deltagare under vår talarcoaching. Kontakta oss gärna för vår inspirationsföreläsning eller för att höra med hur vi jobbar med att få dig att nå högre nästa gång det är din tur att hålla en viktig presentation.

 

Bli en bättre talare: vikten att vara (lite) rolig


Talare som får publiken att le når mycket längre än talare som uppfattas som tråkiga.
Men det handlar inte om att du ska bli en komiker eller clown.
Vi förklarar hur det fungerar i videon!

Bli en bättre talare! Ny serie på YouTube!

Vilka är de vanligaste misstagen talare gör?
Vi vet!
Kolla in vår nya serie på YouTube, där vi berättar knepen som snabbt höjer nivån på dina föreläsningar.
Se misstag nummer 1 nedan och följ oss på YouTube här!

Vill du veta mer om vår talarcoaching eller vår omtyckta inspirationsföreläsning? Hör av dig!

Att lyckas med en workshop

I februari har vi workshopmånad i STUDIO Meetingpoint. Men hur lyckas man egentligen med en workshop?
Anders Mildner från Altitude Meetings ger sina bästa tips!

Grundtanken med en workshop är att fler personer kan komma fram till bättre idéer och lösningar än enskilda individer. Gå in i din workshop med en öppenhet inför andras idéer – och en tro på att ni tillsammans kan skapa fantastiskt spännande saker.
En bra workshop kräver en bra workshopledare, som styr gruppen framåt i arbetet. Workshopledarens huvuduppgift är skapa den process ni arbetar efter, samt att hjälpa gruppen genom den. Men också att se till att alla idéer fångas upp och att skapa en trygg, trevlig och kreativ miljö.

Här är tips på en dagordning som fungerar med de flesta processer!

1. Introduktion
Låt workshopledaren och deltagarna (mycket kort) presentera sig själva, så att alla vet vilka alla är och vad de har för kompetenser.

2. Mål
Varför har ni workshopen? Vad är dess mål? Alla deltagare måste förstå målet redan från början – och det är bra om målet är nedskrivet så att det är synligt för alla under hela processen.

3. Agenda
Gå igenom agendan steg för steg. Förklara varför ni gör de olika stegen och hur lång tid som är avsatt till dem och vad den förväntade utkomsten är. Det är superviktigt att en workshop är riktigt, det vill säga att resultaten på något sätt kommer att användas. Här bör du som workshopledare berätta på vilket sätt det sker.

4. Följ processen
Processen bör vara pedagogisk och logisk och varje enskilt steg ska kunna sammanfattas med ett resultat.
Exempel på tre pedagogiska steg med resultat: ”I det första steget kom vi fram till att X var målet. I det andra steget såg vi att Y var nödvändigt för att kunna verkställa målet. Nu ska vi i steg tre se vem eller vilka som vi kan identifiera som Y”.
Skriv upp resultaten på en annan plats så att gruppen hela tiden ser hur arbetet går framåt. Poängtera att det är gruppen som gemensamt kommit fram till resultatet.
Underskatta inte vikten av fika, vatten, bensträckare och kaffepauser för att hålla energin uppe.

5. Resultat och framtid
Gå noggrant igenom vad ni har gjort, från början till slut, och förklara igen att det är hela gruppen som bidragit till resultatet. Berätta vad som kommer att hända nu och hur gruppen kan följa den efterkommande processen. Tacka teamet för deras fantastiska arbete!

Har du fler frågor om hur vi jobbar med workshops?
Kontakta oss ute i STUDIO Meetingpoint på meetingpoint@studiomalmo.com så pratar vi vidare!

4 tips för roligare och bättre kickoff-möten!

Början på en ny termin innebär kickoff-tider för de flesta företag. 
Men hur gör man interna kickoff-möten både roliga och givande?
Här är fyra tips från oss som vi själva testade för några veckor sedan! 

1. Keep / Remove / Improve 

Alla i gruppen berättar något både från jobblivet och från det personliga som de vill behålla, ta bort och förbättra. Ge alla en stunds betänketid och gå sedan varvet runt under trevliga former – gärna under en middag.
– Jag tyckte att det här var en bra övning eftersom den fick mig att reflektera lite djupare över både arbetslivet och det privata, vad jag vill ha mer av och mindre av i mitt liv, säger Sofie Gudmundsson (trea från höger på bilden).
– Det är nyttigt att få en sådan tankeställare inför ett nytt år!

2. Workhack!

Gå samman två och två och berätta om ett struktur/stress-problem ni har i ert dagliga arbete – och försök sedan hitta lösningar. Berätta om problemet och lösningen för de andra när alla grupper är klara. Fortsätt sedan att bygga en kultur där ni hjälper varandra med smarta tips för att få mer saker gjorda på jobbet. Men dela också med er av svårigheter i er vardag så att ni förstår varandras situationer bättre. Arbeta på ett sätt ni mår bra av!

– Jag gillade workhackövningen eftersom jag fick tips direkt av mina kollegor, säger Calle Håkansson (till vänster på bilden).

– Det är en enkel och effektiv metod, där du också kan använda dina kollegor för att följa upp och få återkoppling vid senare tillfälle.

3. Misstag! 

Misstag är det vi lär oss mest av – ändå vågar vi sällan prata öppet om dem.
Alltså: samla teamet, ge alla lite betänketid och gå sedan varvet runt och berätta om tre av dina riktigt stora misstag under ditt arbetsliv och vad du lärde dig av dem. Var inte dömande. Det är ingen skamvrå. Och det behöver inte vara från ditt nuvarande jobb. Men våga berätta!
Vi förfasades och skrattade så vi grät när vi gjorde det.

Och lärde oss massor av varandra!
– Jag tyckte om övningen eftersom jag normalt funderar över mina egna misstag, men det är ju väldigt sällan jag berättar om dem för andra, säger Jonas Klevhag (i mitten på bilden).
– Det var svårt, men berättelserna om misstagen fick ändå ett slags ny och annorlunda skärpa när alla fick höra om dem.

4. Pitcha idéer!

Gör en workshop där ni först kommer fram till vilka olika styrkor ni har för en av era verksamheter.

Ta sedan fram en lista på tänkbara kunder. Gå samman två och två, para ihop kund med styrka och hitta på en idé eller nytt koncept som förenar dessa två till ett bra erbjudande. Pitcha sedan idén framför alla.

– Övningen fick mig att tänka i helt nya banor kring hur man kan utnyttja verksamhetens styrkor och att vissa styrkor bör lyftas fram lite extra beroende på kund. Det var också intressant att reflektera över vilka egenskaper som olika kundgrupper kan tänkas värdesätta mest – oavsett om det handlar om service, flexibilitet, närhet eller miljö, säger My Koskinen (till höger i bilden).

Bli en bättre talare

Vi har gett ut en bok!
I ”How to Become a Better Speaker – Tips & Tricks from true professionals” har vi samlat alla våra tips om hur du blir en bättre talare och snabbt får dina föredrag och presentationer att bli professionella.
Vi vet att alla kan bli bra talare – men att det behövs lite hjälp på traven.
Lär dig hur du fångar en publik och hur du får fram ditt budskap.
Lär dig hur du berättar en historia, hur du bäst strukturerar ditt föredrag – och vad du bör undvika att göra.
Boken innehåller också insiktsfull branschkunskap om vad publiken tycker om (och vad den hatar) och hur du skapar riktigt bra Powerpoint/Keynote-presentationer.
Och massor av annat!
”How to Become a Better Speaker” kostar 150 kronor och säljs av oss på STUDIO Meetingpoint. Den används som handbok under våra talarcoaching-utbildningar.

Kontakta oss gärna om du vill veta mer om vår talarcoaching eller om du vill boka inspirationsföreläsningen om hur du blir en bättre talare!  Maila calle@altitudemeetings.se!

5 utmaningar för demokratin

Under snart två år har jag, Anders Mildner, och mina kolleger på Altitude Meetings hållit föreläsningar, suttit i paneler samt deltagit i poddar, intervjuer och seminarier om fakta, populism, kunskapsresistens, fake news och medie- och samhällsutvecklingen.

Under det senaste året har en del tankar har landat kring demokratins utmaningar. För det är just demokratin som riskerar att hotas av utvecklingen. Här är 5 utmaningar för demokratin som jag tror att vi behöver fundera mer över.

Dystopiska bilder har fått ett allt starkare fäste, särskilt i de digitala medieflödena. Det är ett problem. I ett samhälle som präglas av dystopiska bilder känns det ständigt som om kollapsen är nära. Det gör något med oss om vi hamnar där.

Den dystopiska eran – som vi nu riskerar ta ett kliv in i – präglas av något som bäst kan beskrivas som en abstrakt rädsla för saker vi inte kan påverka. Krig, tiotals miljoner flyktingar, terrorister, klimathotet, en allt tokigare Trump och en allt aggressivare Putin är tydliga exempel.

De dystopiska bilderna kan ha grund i verkliga händelser. Men frammanandet av känslan av att vi befinner oss i en kris skapas, förstärks och sprids också strategiskt av människor och grupper som har ett politiskt intresse av att medborgarna blir allt mer rädda.

Spridandet av dystopi och bilderna av att samhället håller på att kollapsa är ett av de tre drag som förenar populister över hela världen (de andra två är dåligt uppträdande och att sätta en “elit” mot ett “äkta folk”). Här ser vi också den strategiska samverkan som vi har all anledning att vara vaksamma inför. I viljan att sprida bilden av kaos, kris och en närstående samhällskollaps, förenas populister globalt och drar nytta av varandras medier. Från ”Last night in Sweden” och amerikanska alt-right-mediers skildringar av Sverige är steget inte långt till europeiska populistiska bilder av utvecklingen eller för den delen rysk desinformation.

När man dessutom lägger till fejkkonton och twitterbotar som pumpar ut information för att förstärka bilden av att det finns ett brett folkligt stöd för åsikterna, börjar det bli rejält svårt att se hur verkligheten egentligen är – något som var tydligt i slutet av valrörelsen, då partier som Allians för Sverige, tack vare digitala framgångar, upplevdes som extremt mycket större än vad de egentligen var.

Utvecklingen riskerar att föra med sig att vi blir allt mer rädda. Och rädda människor går att manipulera. Sjunker tilliten – till myndigheter, experter, politiker och andra människor – får vi dessutom fler konspirationsteorier.

Det finns de som vill att vi ska vara rädda. Av politiska skäl, eftersom det gynnar deras intressen och påverkar deras möjligheter att kräva makt och drastiska åtgärder.

Men mängden rädsla hos medborgarna avgör vilket samhälle vi kommer att kunna skapa imorgon.

Och vilka idéer och vilka innovationer vi har möjlighet att tänka ut.

Rädslan spelar en central roll även här. Rasismen och främlingsfientligheten föröder samhällen. Den förstör människor. Den är i grunden antidemokratisk. Ju mer rasism vi får, desto mindre demokrati har vi.

Motsättningarna i samhället ser ut att öka. Debattklimatet hårdnar och de digitala verktygen radikaliserar åsikter. Bruset är så högt att man måste skrika för att höras, vilket leder till att diskussion som syftar till samförstånd försvinner och ersätts med konflikt.

Alla partier får sina egna Twitter-sluggers och sakta formas en kultur där vi slår istället för att lyssna.

Men hur pratar vi annorlunda med varandra? Var pratar vi annorlunda med varandra?

Komplexiteten i dagens medielandskap är oerhört stor. Vi har ett digitalt klassamhälle. Vem ska förändra det? Var får vi kunskap om hur digitala påverkanskampanjer, virala lögner och botar påverkar oss? Vem ska lära ut detta?

Navigationen i sig träder fram som ett hot mot demokratin, eftersom den är så svår idag. Vi behöver vara informerade medborgare för att kunna fatta rätt beslut. Vi har rätt att få vara informerade medborgare.

Idag pekar navigationsfrågan tillbaka på den enskilde medborgaren med ett väldigt tydligt och stort finger. Men tycker vi verkligen att det fungerar när allt är upp till oss själva?

Att plocka bort samtliga vägskyltar skulle de flesta antagligen tycka var en dum idé. Men hur vi löser navigationsproblematiken i en digital informationsvärld utan att samtidigt skapa en statligt kontrollerad allfartsled är en utmaning som vi behöver fundera betydligt mer över.

Vi ser det redan på biblioteken – där hot och påtryckningar kring inköpen av medier är verklighet. Men kulturinstitutioner som muséer är också drabbade.

Att populismens nästa stora tid handlar om kultur är tämligen självklart. Det saknas inte direkt referenser från länder som Polen och Ungern.

Framåt kan vi förvänta oss att folklore ställas mot urbanitet, “traditionella värderingar” ställas mot uppbrytande av normer, “svenskhet” mot mångkultur, “bevarande” mot ifrågasättande, “svensk kultur” mot global kultur.

Samtidigt som ett krav kommer att vara att resurserna till all kulturverksamhet minskas drastiskt.

Ett demokratiskt samhälle behöver ett levande kulturliv. Det kan skapas på många sätt och statliga, regionala eller kommunala bidrag är inte de enda – och i många fall inte ens de bästa. Men att kulturen nu riskerar att hamna under attack handlar inte om en budgetfråga eller olika synsätt om hur kulturlivet ska finansieras. Det striden handlar om är en ideologisk fråga om ett fritt kulturliv överhuvudtaget ska finnas.

Läs tidigare inlägg om fakta och populism här.
Artikeln är ursprungligen publicerad på Anders Mildners LinkedIn

Skribent: Anders Mildner

The Bridge Interview #4: Bonas vd Kerstin Lindell

”Är du i näringslivet ska du bidra med lönsamma innovationer”. Det säger Bonas vd Kerstin Lindell. Hur man lyckas med det tog ekonomi- och hållbarhetsjournalisten Thomas Frostberg på sig att reda ut i ett möte arrangerat av The Bridge Forum.

Samtalet kom att handla om lagstiftning, vikten av internkommunikation, om hur regionens näringsliv kan dra nytta av ESS – och om varför det finns nödpass på Lindells kontor.

Inne i Studio, Malmö, erbjöds på tisdagsmorgonen ett alternativ till de kalla oktobervindarna utanför: berättelsen om den förändringsvind som Kerstin Lindell öppnade dörren för när hon tog över som vd för Bona.

I den fjärde upplagan av The Bridge Interview möttes först Kajsa Bengtson, investeringsbolaget Olsson Groth Invest, och Anna Stenstam, vd på CR Competens som sysslar med uppdragsforskning åt kemi- och läkemedelsföretag.

– Ni har från era olika perspektiv försökt driva innovation, konstaterade Frostberg.
– Innovation är väl inte det svåra, utan att implementera är det jätte-jätte-jättesvåra, sa Anna Stenstam.
Hon fick medhåll från Kajsa Bengtson.
– Innovationer är ingen ”rocket science”, det kommer fram idéer hela tiden. Men förändringen i stora företag – det är utmaningen.

Kerstin Lindell på The Bridge Interview
Morgonens huvudnummer – Bonas vd Kerstin Lindell – har lyckats med just det.

Bona grundades 1919 i Malmö i en kaffeaffär där man sålde bonvax och kaffe. Vaxet blev en succé och man började tillverka eget. I dag gör bolaget ett flertal olika produkter för trägolv. De består av 17 dotterbolag och 70 distributörer. I år passerar de 2,5 miljarder i omsättning.
– Kerstin slår lite av ett rekord, för blocket tog liksom slut, sa Frostberg och visade upp en fullklottrad mindmap med frågor.
På scenens whiteboard fyllde han sedan på med önskemål om samtalspunkter från publiken, bland annat ”hållbarhet och vinst” och ”unga, kompetens och karriär”.

Vad tror du är det som gör att Bona har lyckats så bra på en global marknad?
…. Klicka här för att läsa hela artikeln på The Bridge Forums hemsida.

Altitude Academy – vi hjälper unga förändra världen

Hur förändrar vi samhället till det bättre?
Vi har identifierat tre sätt: Vi kan bygga nya forum för demokratiska samtal, vi kan påverka makthavare – och vi kan hjälpa dagens unga att få kraften, modet och verktygen att bli morgondagens ledare.
Nu startar vi Altitude Academy – en gratis ledarskapsutbildning och ett supernätverk för unga som vill förändra världen. Vi lär dem allt vi kan under ett år, för att de snabbare ska få verktygen de behöver. 

Samhället står inför en rad stora utmaningar. Några av de saker som oroar oss mest handlar om demokrati, hållbarhet och mångfald.
På Altitude jobbar vi redan med dessa frågor i ganska stor skala.
MEN – vi tror att något av det viktigaste vi kan göra för att förändra samhället till det bättre är att hjälpa dagens engagerade unga med kunskap, nätverk och insikter, så att de inte behöver börja från noll.
Därför startar vi Altitude Academy (här hittar du mer information om hur du söker).

Från och med september 2018 samlar vi 10 lovande yngre personer (mellan 18 och 30) och lär dem allt vi kan. Vi använder vårt nätverk och delar med oss av alla kompetenser som behövs för att deltagarna ska kunna växa.
Vi träffas en gång i månaden under ett år och har som mål att hjälpa deltagarna att bli morgondagens ledare, med kunskap och verktyg nog att uppnå riktig förändring.

Varför gör vi detta?
För att vi tror att vägen till ett bättre samhälle hänger på driftiga unga. Men att de kan behöva lite hjälp på traven. Och att alla vi andra kan göra en skillnad just här.

Läs mer i intervjun i Sydsvenskan.

Om GDPR

I slutet av maj 2018 träder de nya GDPR-bestämmelserna i kraft, som förändrar reglerna för hur personuppgifter får hanteras och lagras.
Här kan du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter. 

Altitude Meetings sparar uppgifter som rör kunder (vid bokningar, mötesanmälningar och uppdrag), samt kontakter för våra mailutskick.
Vi sparar uppgifterna för att kunna skicka ut bekräftelser, informera om intressanta och relevanta nyheter och sprida kunskap. Mottagare av nyhetsbrev kan när som helst avsluta och ta bort sina uppgifter helt genom att trycka på länken längst ned i mailen. Vi raderar löpande gamla adresser och uppgifter.
Ansvarig för de inlämnade uppgifter är Altitude Meetings AB, med organisationsnummer 556993-1024.
Altitude Meetings kommer aldrig på något sätt sälja eller lämna vidare uppgifterna.
Alla kunder kan när som helst begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad om just er, begränsa hur de används eller helt få sina uppgifter raderade. Vi rättar felaktiga, ofullständiga eller missvisande uppgifter.

Varför har vi uppgifterna?
Altitude Meetings samlar in och använder personuppgifter för att fullgöra våra åtaganden och leverera våra tjänster. Det kan handla om en bokning av våra möteslokaler eller hantering av deltagare under en konferens. Men det handlar också om att kommunicera med de människor är intresserade av samma ämnen och områden som vi, att sprida nyheter, information och kunskap eller att kunna anpassa våra egna tjänster efter de behov som finns hos våra målgrupper och kunder.
Vi använder också uppgifterna för att informera dig om projekt som vi har skäl att tro att du på riktigt är intresserad av (exempelvis om du har varit på en konferens två år i rad och får information om det tredje årets program).
Du kan närsomhelst be oss ändra dina uppgifter, få dem utlämnade eller be oss ta bort dig helt från våra databaser. Du kan själv klicka på länken “Avsluta prenumeration” i mail från från oss eller maila oss direkt här.

Vilka uppgifter samlas in?
Beroende på i vilka situationer du kommer i kontakt med oss, så kan dina personuppgifter vara inom någon av nedanstående kategorier:
– Kontaktuppgifter såsom namn, e-postadress och telefonnummer
– Bokningar och anmälningar avseende rum, tjänster eller möten.
– Användarinformation om hur du använder vår hemsida och våra tjänster. Sådan information kan inkludera IP-nummer, typ av enhet och webbläsare och även information om vilka sidor du besöker, vilka knappar du trycker på.
– Annan information som vi mottar från dig igenom din kontakt med oss

Hur samlas uppgifterna in?
– Via epostkontakter när du bokar eller anmäler dig.
– Via formulär när du bokar eller anmäler dig.
– Via cookies. En cookie är en textfil som placeras på din hårddisk och som normalt används för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att på automatik kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål och val. Du kan själv välja om du vill acceptera eller blockera cookies.
– Kontakt baserat på legitimt intresse. Du kan finnas med i vårt marknadsföringsregister baserat på din yrkesroll eller din arbetsgivare. Legitimt intresse innebär enligt GDPR att det finnes ett ömsesidigt intresse för oss att sprida kunskap till dig, som motiverar att vi samlar in och sparar dina uppgifter. Baserat på denna intresseavvägning har dina kontaktuppgifter inhämtats från publikt tillgängliga platser (som ditt företags eller din kommuns hemsida).
Du kan när som helst avregistrera dig från utskick.

Vilka system hanterar uppgifterna?
Mailchimp – Vi gör våra nyhetsbrev med Mailchimp, som också lagrar epostadresser, namn och företag.
Trippus – Vi hanterar alla anmälningar till våra event i Trippus, som förutom epostadresser, namn och arbetsgivare, även kan lagra saker som telefonnummer, adress, fakturauppgifter och information om specialkost.
Visbook – All hantering av våra kunder på STUDIO Meetingpoint sker via Visbook. Här lagras namn, kontaktuppgifter, arbetsgivare och bokningar som gjorts.
Google Analytics – Vi använder Google Analytics för att samla statistik om hur vår hemsida används. I Google Analytics lagras framförallt opersonliga uppgifter om IP adress, typ av webbrowser, samt cookie-information som du har valt att dela med Google.

Hur länge sparas personuppgifterna?
Har du själv initierat kontakt med oss (till exempel under en bokning) lagrar vi dina kontaktuppgifter tills du av någon anledning vill avsluta kontakten. Detta gör du enklast att klicka på länken i slutet på våra mailutskick.
Om vi har initierat kontakten lagras din data så länge vi tror det finns ett ömsesidigt intresse för detta. Vi går löpande igenom vår databas och tar bort kontakter som inte visar ett intresse vid kontakt, såsom att inte längre öppnar mail som skickas.

Informationssäkerhet
Vi är angelägna om att dina personuppgifter behandlas säkert. Vi hanterar all information i enlighet med etablerade säkerhetsstandarder och rutiner för att kunna skydda den mot obehörig åtkomst, ändring, spridning och förstörelse.

Frågor?
Om du har frågor, vill att vi delger dig vilka uppgifter vi har, eller om du vill ändra eller radera uppgifter, kontakta oss via anders (at) altitudemeetings (dot) se

 

The Bridge Interview #3: Miljöminister Karolina Skog

Den tredje upplagan av The Bridge Interview drog publikrekord med 140 personer i publiken.
– Jag gissar att Karolina Skog önskar att det här jämfört mot Mikael Dambergs 120 åhörare skulle vara synonymt med opinionsmätningarna, inledde samtalsledaren Thomas Frostberg.
Aprilmorgonens samtalsformat om hållbart ledarskap huserade i STUDIO:s blackbox och lockade in många åhörare med morgonkaffet i handen.

Som förband fick regionrådet Mätta Ivarsson (MP) och kommunalrådet Märta Stenevi (MP) i Malmö snabbpitcha hur de arbetar med de 17 FN-målen i Agenda 2030. Det gäller att ta ett grepp om samtliga och få med alla på tåget, var de överens om.

– Lösa de här målen är något vi måste göra tillsammans, mellan näringslivet, akademin – kanske inte Svenska Akademien jag tänkte på där, utan den andra – och den ideella sektorn, sa Mätta Ivarsson.

Där kan regionen bidra med att skapa arenor, konstaterade hon vidare och gav exempel på hur regionen arbetar med olika mål genom ett byte till fossilfria förkläden inom vården, en omställning till cirkulär livsmedelstillverkning och snabbspår för nyanlända.

Märta Stenevi, Malmö stad, höll med om helhetsgreppet.

– I en stad som Malmö är de sociala hållbarhetsmålen väldigt högt prioriterade, men det är också oerhört viktigt att komma ihåg att målen i väldigt många fall går hand i hand.

På scenens whiteboard började Frostberg teckna samtalspunkter i det populära mindmap-formatet, som Svenskt Näringslivs Carola Lemne var senast i raden att introduceras för och där publiken får möjlighet att vara med och forma innehållet i intervjun på scen.

Från förbandet fick han med ”inkludering av forskning i politiken” och ”styrmedel för omställning till renare luft i städerna”. Mindmapen kompletterades med frågor från publiken, bland annat ”hur relationen mellan näringsliv och politiker ska se ut” som resulterade i frågepunkten ”Näringsliv + politik = sant?”.

När dagens gäst, Karolina Skog, sedan tog plats vid scenens kafébord möttes hon av ett ”välkommen hem”. Vad saknar miljöministern mest med Malmö? undrade Frostberg.
– Att kunna cykla till jobbet, svarade Skog utan att tveka.
Samtidigt är hon nöjd med flytten till Stockholm och de politiska resultaten. Att ge tydliga styrmedel gällande trafiken har varit en hjärtefråga, sa Skog. Hon lyfte förverkligade reformer som revisionsplikten för bränsleförsörjning, bonus malus-systemet som ställer om reglerna för nybilsförsäljning och permanent statlig finansiering riktad mot kollektivtrafik och cykelinfrastruktur.
– Tillsammans ger det en tydlig riktning, sa hon.
Det politiska ledarskapet handlar till stor del om styrmedel, att göra det ekonomiskt lönsamt att ställa om, konstaterade Frostberg och frågade: Hur bra är vi på det i dag?
– Det är en så stor omställning att vi behöver många verktyg samtidigt, svarade Skog och lyfte elektrifieringen – där satsning på infrastruktur ska bana för fler elbilar på vägarna.
– Det handlar om att plana ut tröskeln till de hållbara alternativen.

Samtalet fortsatte med fokus på Miljöpartiets stöd – trots ett större intresse än någonsin för klimat- och miljöfrågor dalar partiets opinionssiffror.
– Hållbarhetsagendan just nu diskuteras som ganska opolitisk, alla kan göra någon bit och då blir det inte partipolitik. Man tänker inte att man ska ta med det engagemanget till valurnan, sa Skog.
Kanske finns del av förklaringen om man lyfter blicken, anade Frostberg och ledde in samtalet på den kritik som ofta kommer från företagshåll när ett politiskt beslut tas på hållbarhetsområdet. Senaste vattendelaren: flygskatt.
– Men det är en klar majoritet av svenskarna som vill ha flygskatten, invände Skog.

Samtidigt hävdar många att för att flygskatten ska bli effektiv krävs internationella överenskommelser.
– Det måste till politiskt tryck, och ett sådant är att enskilda länder säger ”vi väntar inte, vi går före”.
Och det gäller att hålla sig till fakta, uppmanade Skog.
– Tyckande vägs mot kunskap. Företrädare för stora organisationer ifrågasätter naturvetenskaplig fakta som ”finns höghöjdseffekten eller inte?”. Det är ingen fråga om tyckande, det är naturvetenskaplig fakta.

Mot slutet av samtalet kom frågan om det går att runda nationella ledare och samarbeta direkt med till exempel amerikanska delstater, som inte vill gå i Trumps spår i miljöfrågan utan tvärtom följa Paris-avtalet.
Svaret är ja, menade ministern. Länder skiljer sig åt, så även branscher, konstaterade Skog vidare och tog modebranschen som ett exempel på näring som är långt framme i hållbarhetsfrågan.
– De har gjort en resa från ”hur ska vi inte bli upptäckta, skademinimera och inte få dåliga reportage” till ett aktivt hållbarhetsarbete.
Från regeringens sida har en ny arena för hållbart mode i Borås startats – en modell där akademi och näringsliv skapar en plattform och får miljonfinansiering av regeringen. En liknande arena kan hamna i Skåne, hintade Karolina Skog och lyfte regionens hållbara stadsutveckling.
– Fortsätt skryta om Skåne, tipsade hon, som knep för att nå framgång i lobbyarbete för nya regionala investeringar från regeringen.
Ett inspel om långsiktiga spelregler för näringslivet rundade av morgonens samtal.
– Näringslivet missar att en viktig metod för att nå dit är kunskaps- och forskningsbaserad politik. Näringslivet hamnar ibland i tyckande-förhållandet, men vill man ha förutsägbarhet – läs på om forskning och lägg er nära den. Det skulle jag vilja stärka.

Text: Maria Widehed
Foto: Jenny Leyman

Följ The Bridge Forum på Facebook.
Läs mer om regeringens satsning på hållbart mode: Miljoner satsas på mer hållbar modeindustri

Bli en bättre talare!

Nu startar vi en professionell utbildning och coaching för dig som vill nå längre med dina föredrag.
Lär dig från proffsen: med vår hjälp blir du snabbt en riktigt bra talare!
Dessutom lär du dig att göra högklassiga Powerpoint-presentationer.

Vi på Altitude Meetings har under åren guidat hundratals talare före stora konferenser och möten.
Nu gör vi vår metod offentlig och erbjuder tre varianter som hjälper dig eller ditt team att bli bättre som talare.

1. Inspirationsföreläsning
5 tips för att göra dig till bättre talare!
Tid: 35-45 minuter + möjlighet till frågor och diskussion efteråt.

2. Utbildning
Vår halvdagsutbildning ger dig förutsättningarna du behöver för att höja dig som talare, engagera publiken och nå fram med ditt budskap.
Du lär dig:
• Vad ett bra föredrag är
• De vanligaste felen talare gör
• Manus, struktur och storytelling
• Hur man skapar en bra powerpoint
• Kroppspråk, humor och interaktion
• Mängder med nyttiga tips och trick

3. Talarcoaching
Vår unika talarcoaching som garanterat hjälper dig att nå resultat när det är din tur att hålla en viktig presentation eller ett föredrag.
Här jobbar vi med ett skarpt case – ett föredrag du ska hålla.
Till din hjälp får du inte bara en riktig proffscoach, utan också vår egen manual (se nedan), full med tips och kunskap!
Vår coachingmodell har tre steg och är testad med utmärkta resultat på internationella företag. Den gör att du når fram med ditt budskap och blir omtyckt av publiken.
Men den gör också att du känner dig säkrare och blir mindre nervös.
Och den kommer att ge dig nyttiga verktyg för alla dina kommande presentationer.

Kontakta Calle Håkansson för priser och mer information. 

calle@altitudemeetings.se • 0734-24 10 34

Vi hjälper dig att lyckas i Almedalen!

I år fyller Almedalsveckan 50 år –  samtidigt som det är valår.
Det gör årets upplaga viktigare än på länge.

Vi är på plats och vet hur du gör skillnad. 

Behöver du hjälp med moderering, hitta talare eller panelister, diskutera koncept, infallsvinklar eller att lösa allt praktiskt på plats?
Kontakta oss för kostnadsfri rådgivning.

I år erbjuder vi dessutom:

– Talarcoaching. Många lägger tid och pengar på att lösa de praktiska arrangemangen, men oftast lite mindre kraft på att förbereda sitt framträdande.
Hur gör man för att bli proffs på att leverera från scen?
Hur bör manus se ut?
Vi har en egen unik metod som gör att vi kan lyfta alla talare.
Och det här arbetet är det dags att börja med redan nu.

– Er guide i Almedalen.
Ni har bokat resan och skaffat boende – men vad gör ni sedan?
Vi hjälper er att få ut det mesta av Almedalen.
Vi sätter samman ett skräddarsytt program utifrån era mål och hjälper er att hitta programpunkterna ni inte ska missa, minglen som leder till värdefulla kontakter och fixar mötena utanför programmet som leder till samarbeten.

På Altitude Meetings vet vi hur man får genomslag i samhällsdebatten.
Vi är själva både arrangörer och debattörer – och har mycket lång erfarenhet av att moderera och föreläsa om betydande samhällsfrågor.

Våra fokusområden är hållbarhet (vi driver bland annat The Bridge Forum), entreprenörskap, integration, medier och demokrati.
Vi har full koll på den aktuella diskussionen om fake news, internet, fakta och populism.

Hör av dig, så skapar vi resultat i Almedalen!

 

Foto: Mats Ingelborn, SAM_1901 CC BY 2.0

The Bridge Interview #2: Carola Lemne, Svenskt Näringsliv

”Hur hållbart är ert ledarskap?” frågade Thomas Frostberg Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne under The Bridge Interview #2. .
Samtalet kom att handla om hur Sverige kan exportera sitt hållbarhetstänk, vad politikens roll är och hur ledarskapet i näringslivet bör se ut när det gäller hållbarhet. 

Utanför Studio Malmös höga fönster lyste februarisolen på Malmöbor och pendlare som skyndade till jobbet. Men ett åttiotal av dem hade i stället valt att stanna upp en timme, dricka sitt morgonkaffe innanför markplanstudions betongväggar och lyssna till ekonomi- och hållbarhetsjournalisten Thomas Frostbergs andra upplaga av The Bridge Interview – ett samtalsformat om hållbart ledarskap.

Som förband gästade Sara Sterner, tillväxtansvarig på Orbital Systems. Bolagets vattenteknik filtrerar och renar vatten så mindre går åt. Är den ekonomiska vinsten i själva verket bästa säljargumentet, snarare än hållbarhet? undrade Frostberg.

– Vi trodde att det skulle vara så, men vi går faktiskt hundra procent på sustainability-argumentet, svarade Sterner.

Hållbarhetsarbete i företag har de senaste åren gått från att reducera den negativa inverkan till att försöka påverka positivt, konstaterade Thomas Frostberg och vände sig till gäst nummer två – Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak Nordics.

– Värderingar förändras snabbt och det handlar om att leverera till marknaden vad som krävs. Hållbarhetsfrågan i dag är en mycket kommersiell komponent för oss, sa Lindroth.

När dagens huvudnummer, Carola Lemne, tog plats vid det svarta kafébordet på scen var det först inte för att få frågor – utan för att introduceras till mindmap-strategin: en whiteboard som Frostberg började fylla med samtalspunkter som social hållbarhet, tillverkning i lågkostnadsländer och ledarskap. Och frågor från publiken. ”Jag undrar hur Svenskt Näringsliv ser på sin roll i hållbarhetsfrågan? Jag kan tycka att den har varit lite laid-back historiskt” resulterade i en tankebubbla med texten ”laid-back?”.

När Frostberg väl tog plats på stolen intill Lemne blickade han tillbaka till deras senaste möte: i en soffa i FN-skrapan i New York, där Lemne var medbjuden av regeringen för att prata om Agenda 2030. Vad var hennes huvudbudskap på plats?

– Att näringslivet inte är skurken, utan lösningen.

Näringslivets roll är att bidra med det som krävs för att komma framåt med utvecklingsmålen, menade Carola Lemne – som tekniska lösningar, att skapa basen för välfärden och möjligheter till arbete.

Det svenska näringslivet ligger i framkant, menade Lemne, och lyfte hur företagen i Sverige har ett annat ”mindset” än sina internationella konkurrenter. En exportfördel, om det förvaltas rätt, menade Lemne.

Då aktualiseras frågan om statlig uppbackning, konstaterade Frostberg.

– Här är ett område där staten verkligen kan hjälpa till – hjälp att göra testbäddar, där man kan gå från labb till att börja göra i lite större mängd.

Staten har också en viktig roll i att sätta reglerna för marknaden, sa Lemne och tryckte också på vikten av att stat och kommun tänker långsiktigt när de upphandlar – så företagen kan göra detsamma.

Så hur bör ledarskapet i näringslivet se ut när det gäller hållbarhet?

– När det är som det ska vara finns det inget särskilt hållbarhetsledarskap. Ett gott ledarskap är ett ledarskap där man får in helheten, blev Carola Lemnes svar.

Hur är det med organisationen Svenskt Näringsliv då – hur hållbart är ert ledarskap? undrade Thomas Frostberg.

Det handlar om att granska lagstiftning som bör se annorlunda ut, se över miljöregler och sprida goda exemplen, menade Lemne.

 

Sist ut på morgonens agenda blev social hållbarhet. Här ligger Sverige inte lika bra till med FN:s hållbarhetsmål som i andra kategorier, konstaterade Lemne och räknade upp utanförskap, höga trösklar in på arbetsmarknaden och ökade klyftor.

– Vi har byggt ett perfekt system för att hålla ute de som inte har tillräckligt med utbildning, sa hon och förespråkade återskapande av ”enkla jobb” och enklare regler kring nystartsjobb och etableringsanställningar.

– Det är kanske en av våra största utmaningar i 2030-agendan.

Och det finns, konstaterade Lemne och Frostberg avslutningsvis, målkonflikter i Agenda 2030:s 169 delmål.

– Det är lika bra att inse från början: man kommer ibland att hamna i lägen där man måste väga det ena mot det andra.

 

Text: Maria Widehed

Foto: Jenny Leyman