Vi befinner oss mitt uppe i ett skifte. En äldre tradition av datorpresentationer håller – till sist! – på att ersättas av en nyare, där bilderna som visas både håller en högre klass rent designmässigt och där de nu används professionellt: som extra stöd för det som berättas och inte som fusklappar åt föreläsaren.
Som i fallet med all annan utveckling befinner sig inte alla på samma punkt vid samma tillfälle. Därför existerar det just nu en ganska spridd bild av vad en acceptabel datorpresentation innebär. Klart är att en stor del av de presentationer som dras upp på svenska konferenser inte håller måttet.
En dålig presentation kommer att göra föreläsningen sämre. Publikens fokus flyttas från talaren och budskapet till skärmen – och där är det mycket lätt att fastna i oändliga rader av bullet points eller mängder med snårig text,
Ett av problemen med presentationer är att vi ännu inte riktigt har ett samförstånd kring att det är en konst i sig att göra en bra presentation i Powerpoint eller Keynote. Men det är det såklart. På samma sätt som det krävs kunskap för att göra en webbsida, en trycksak eller ett bokomslag, krävs det kunskap för att göra en snygg, bra, funktionell och upplevelsehöjande datorpresentation. Det är här det ofta krockar.
Föreläsaren – speciellt om han eller hon normalt rör sig inom mer förlåtande system med lägre formmässiga krav, som exempelvis högskola eller universitet – har ibland svårt att förstå vad problemet är. ”Ingen har klagat förut och jag har hållit hundratals föreläsningar” är en vanlig kommentar.
Men problemet är just att världen förändras och att föreläsare från och med nu kommer möta en publik som helt enkelt har högre krav. Vill man bli tagen på allvar är det därför viktigt att man ständigt jobbar med hur presentationerna ser ut.
Här är 10 punkter som garanterat kommer göra din presentation bättre!
1) Ladda ner ett snyggt template. Det finns både gratis- och betalvarianter av snygga templates som får din presentation att se snygg och proffsig ut.
2) Skaffa inspiration från andra. Slideshare är ett bra ställe att börja
3) Ha inte för många bilder. Bygg inte din presentation på en bild per sak du säger. Utgå istället ifrån ett fåtal väl valda bilder. Ingen vill se en föreläsare som stressar igenom ett tiotal bilder mot slutet av presentationen bara för att tiden är ute. Fundera över vilka bilder som verkligen tillför något. Kanske behöver du inte så många. Kanske behöver du inga alls?
4) Se till att dina bilder är bra. Du kommer att visa dem på en jättestor skärm på en scen. Du kommer i själva verket aldrig att visa större bilder för någon än under din presentation. Se till att bildens kvaliteter matchar detta. Har du inga egna bra bilder, använd Flickrs creative commons-sökningar för professionella bilder du får lov att använda.
5) Fyll inte presentationen med ord. Optimalt är så lite som tre, fyra stycken. Långa meningar, citat och hänvisningar behövs nästan aldrig. Publiken vill lyssna på dig – inte läsa från en skärm. Vårt råd är alltid att du skriver föreläsningen först och sedan gör din presentation som bildstöd till det skrivna. Var noga med att du inte gör tvärtom: skriver föreläsningen i Keynote eller Powerpoint och sedan har ditt föredrag som stöd för bilderna. Undvik av samma skäl bulletpoints och uppräkningar helt och hållet. Här råder det fullständig konsensus bland publiken, lovar vi påstå: alla utvärderingar vi gör anmärker negativt på talare med bulletpoints-excesser.
6) Använd inga effekter. Det mesta som swischar, snurrar, flyger in eller animeras i övergångarna mellan dina bilder kommer att upplevas som oproffsigt och lite barnsligt.
7) Använd en ren, enkel och snygg design. Växla inte mellan en mängd olika typsnitt och flera olika storlekar. Om du inte har kunskapen att skapa en fint designad presentation är det här steget där du ändå kan lyckas genom att välja enkelhet, renhet och småskalighet. Enhetliga färger fungerar på samma sätt väldigt bra. Fundera också över vad dina typsnitt och vad textens färg verkligen signalerar.
8) Använd inte företags- eller organisationsloggor i onödan. Många talare företräder en organisation eller ett företag. Det innebär inte att dessa loggor måste vara på alla bilder. Tvärtom är det dålig reklam för bolaget eftersom presentationen kommer att se dålig och överlastad ut. Måste du ha med en logga? Varför inte lägga den sist tillsammans med dina kontaktuppgifter?
9) Använd bara högupplösta bilder. Drar du upp en för liten bild i storlek blir den pixlig – vilket drar ner intrycket rejält.
10) Se till att du har rätt att använda de bilder du visar. Du kan (naturligtvis) inte bara plocka bilder från internet – använd istället creative commons-licensierade bilder från exempelvis Flickr.com – och se till att hänvisa till upphovsmannen och licensen.
Och till sist: projektorn visar presentationerna i ett bestämd bildformat. Ta reda på vilket innan du gör din presentation. Numera är det vanligt med ett utdraget widescreen-format, som också kallas 16:9, men äldre projektorer visar i ett mer fyrkantigt format. Här kan dina bilder antingen riskeras att klippas, om du använder Widescreen i en fyrkantig projektor, eller kan du få en svart kant runtom bilderna om det är tvärtom.
Hur jobbar då vi? Vi går igenom alla presentationer innan varje konferens och finns på plats som stöd och hjälp för den talare som behöver designhjälp. Vi räknar dessutom med att det tar tid. Själva räknar vi att det tar en dag för att göra en riktigt bra och genomtänkt presentation från grunden. Men vi vet också att det gör rejäl skillnad under själva föreläsningen.